Geheugen Aflevering

Dankzij mond-tot-mond reclame (niet te verwarren met mond-tot-mond beademing) word ik vaak gebeld door particulieren die problemen hebben met hun computer en naar mijn hulp vragen. Niks mis mee … alleen vaak is het dan moeilijk om een goed beeld te krijgen van wat het probleem is … vooral als het door de telefoon gaat.

Hallo … Don? Ja, ik ben het ……

Hallo … hoe is het?

Niet zo goed! Ik heb een probleem met mijn computer. (Het verbaast me altijd als een computer het niet doet … dat het dan niet goed gaat met de persoon zelf.)

Welke probleem?

Hij doet het niet! (De meest gebruikte omschrijving van een probleem … en nu moet je uit zien te vissen wat ‘het’ eigenlijk is)

En wat doet ie dan niet?

Nou, als ik hem aanzet (Ook hier verbaast me dat ze de computer in de mannelijke vorm noemen … en in dit geval het was ook een vrouw die me belde) …. dan verschijnt de melding dat hij start (Gelukkig! De stekker zat er dus wel in) ….. maar dan stopt hij met de melding ‘Druk op F1 om door te gaan of DEL voor setup’. Ik druk op de F1 knop maar er gebeurt niets! Is DEL soms de Delete knop?

Vanaf dat moment probeer ik te denken aan alle mogelijke scenario’s waar deze ‘clip’ in voor komt. Met een beetje geluk verschijnt dan het goede beeld in je geheugen en kan je dan verder. Maar vaak ontstaat het probleem dat je de persoon aan de andere kant van de telefoon …. als het ware haar/hem moet ‘bezetenen’ om dan het probleem op te lossen. Ander geval is dat je niet direct weet wat er precies aan de hand is. In beide gevallen eindig ik dan mijn telefonische support met twee zinnen:

1. Ik moet zelf de computer (patiënt) zien om achter te komen wat er aan de hand is.

2. Kan je me komen ophalen?

Het laatste klinkt misschien vreemd. Komt dat ik vaak geen auto heb tot mijn beschikking. Ik zeg vaak omdat Willisha heeft een auto van de zaak, maar … die moet ze gebruiken voor haar werk. Door de dag ben ik dan auto-loos ….

Gelukkig hebben de meeste Madeira bewoners … en vooral degene die een computer hebben … ook een auto. Tot nu toe vinden de meeste het helemaal niet erg om mij thuis op te pikken … en vervolgens mij weer thuis te brengen. Voor een aantal van hen is het een prima excuus om dan de deur uit te gaan met de auto. Als ze me terug brengen … maken ze nog eens een leuk dagje uit van.

Kosten? Ik hanteer het No-Cure-No-Pay concept … en verder ook alleen de uren dat ik fysiek contact had met de ‘patiënt’. Het is dus altijd spannend … of het me weer lukt om die dingen aan de praat te krijgen. Lukt het me niet …. dan ben ik alleen uren kwijt geraakt … meer niet … (nou ja … misschien een aflevering van ‘Wil & Grace’).

Het computer probleem van mijn intro hierboven? Ze gebruikte een draadloos toetsenbord … en de zender zat niet in het stopcontact. Een nieuwe aflevering voor mijn geheugen ….

3 thoughts on “Geheugen Aflevering”

  1. Leuk verhaal, Don.
    Toch is het nog niet zo gek dat de persoon een probleem heeft als de computer het niet doet.
    Stel dat je vrouw ziek is, wie maakt dan het eten klaar… 😉
    Nog een vraag over je tariefmethode. Dat van dat toetsenbord heb je waarschijnlijk binnen vijf minuten gezien.
    Bij een (fictief) uurloon van 60 Euro levert je dat maar 5 Euro op.
    Maar wel twee leuke tripjes met een dame met een sexy, hahaha…

  2. Uurloon van 60 euro???? Is maar goed dat je fictief erbij schreef!!

    Trouwens je laatste zin was ook een feitelijke fictie …

  3. Hé, hé. Leuke post. Zie de perikelen al voor me. 😀

    “Als ze me terug brengen … maken ze nog eens een leuk dagje uit van.”
    Dus behalve computer dokter ook nog eens uitje-therapeut? Zo kun je in plaats van de voorrijkosten therapie vergoeding gaan vragen. :mrgreen:

Leave a Reply